tisdag 10 november 2009

koftanskofta

Koftanskofta har varit poppis i bloggvärlden länge nu och här kommer min version. Den blev väl inte sååå lyckad men det beror förstås inte på tant kofta. Garnet köpte jag hos Madame Lutuss för ett par år sedan - det var mest andrasortering och det räckte precis till koftan som den är nu. Jag har 1 meter garn kvar.




Jag valde att ha synliga ökningar för att veta var jag var i mönstret ;-) Tanken var att sy ihop ökningarna efteråt eller möjligen göra någon dekoration - men nu är som sagt garnet slut. Och rundstickan. Den gick av bara sådär...



I och med att garnet var andrasortering kan jag nog inte klaga på att det här och var fanns svarta fibrer inspunna i garnet. Men de två härvorna som jag betalade full pris för hade också det förutom lite hö. Det är inte så bra. Garnet är kravmärkt och "grönt" men hö i garnet är väl att ta i lite mycket?



Nu skall jag bara bestämma vilka knappar jag skall använda och så fundera på om jag retar mig för mycket på den ojämna stickningen eller inte. Det billiga garnet var ojämnt - inget att säga på det - och där jag har stickat med de dyrare härvorna är stickningen jämn. Och det syns helt tydligt. Jag hoppas det ordnar sig efter tvätt och att det lugnar ner sig lite. Tröstar mig med att alla stickningar på museum är mycket jämna och fina - där har trådspänningen jämnat ut sig över åren - så om en sådär hundra år ser nog min kofta bra ut också ;-)

5 kommentarer:

Surtanten sa...

Snygg kofta. Röstar på träknappar (även om det inte var någon omröstning).

Birgith sa...

Snygg kofta även om garnet var ojämt. Det tycks inte ha någon betydelse om garnet är 1:a eller 2:a sortering. Min ull som spanns till garn hos Madame Lutuss är både ojämt och innehåller färgade fibrer (inte från min besättning. Inget spinneri jag kan rekommendera, tyvärr.

Hultaflickorna sa...

Gillar koftan! Fin modell! Röstar också på träknapparna.

Monica Hansen sa...

Fin kofta i vackert garn:)

textil sa...

Tack för snälla ord! Det blir träknapparna :-)

Tråkigt om första och andra sorteringen är lika dårliga - så får det ju inte vara tycker man. Då jag hälsade på i spinneriet var det mycket damm/fibrer i olika färger som flög runt i luften. Det kanske är på det sättet de fastnar i garnet som spinns? Dålig ventilation och/eller dålig rengörning?