fredag 21 augusti 2009

nya elektriska spinnrocken

Efter mycket funderande köpte jag här om veckan en elektrisk spinnrock, det blev en Ashford e-spinner från Gudruns ullbod. Jag ville ha en liten och tyst spinnrock med hög utväxling där jag kunde sitta i soffan och titta på TV samtidigt som jag spann - och det funkar jättebra. Jag tittade på de andra mer eller mindre vanliga spinnrockarna först men antingen var de små och hade inte hög utväxling - eller så var de höga och svårplacerade framför TV'n.



Jag har lite känslan av att jag fick vad jag betalade för dvs bara en jumbospinnvinge med motor och det hade varit trevligare om de hade lagt ner lite mera tid på finishen. Det finns en insats till tenöppningen för att spinna tunnare garner och sätter man på den så räcker inte kroken till...
Det är svårt att fylla spolarna helt ut i kanten för då fastnar metallöglan i fisklinan. Och fisklinan är så stel att det är svårt att få rätt spänning... Kroken där fisklinan skall gå genom är för låg så vid låg spänning ligger fjädern emot träet... Några millimeter här och var hade gjort stor skillnad!

Jag tycker också det är svårt att ställa in rätt spänning - än så länge blir det allt för stort indrag hos mig. Nu är jag ju van med Louets system som är mycket enklare att sköta så vi får hoppas jag lär mig efterhand. Jag gillar heller inte riktigt att man får ställa om spolbromsen varje gång man ändrar hastighet. Däremot är det inte så störande som jag trodde att man måste använda avochpå-knappen för att stanna spinnrocken, det är faktiskt inget problem alls.



Och så fick jag med den mest värdelösa spolställningen jag någon gång har provat! Spolarna snurrar baklänges titt som tätt och trasslar till det. Spolarna är för stora till att tråden skall gå smidigt genom metallöglan/trådföraren - det blir för brant vinkel om man är uppe på spolen. Och är tråden nere på spolen så snurrar den för snabbt och åker baklänges varje gång man stannar. Först nu har jag förstått allt prat om spänningsanordningar på spolställningar - de hade nog den här typen allihopa ;-) En mycket enklare lösning är förstås att ha en spolställning som fungerar som den skall från början.

Men - jag är glad jag köpte spinnrocken och den kanske är värd pengarne i alla fall. De andra märkerna ligger mycket högre i pris och blir väl onödigt dyra för mina behov. Än så länge har jag bara spunnit några få garner på spinnrocken - ett medeltjockt och ett jättetjockt effektgarn och en hel del bomullsprover. Spinnrocken passar utmärkt till bomull där man skall ha mycket snodd snabbt. Det är heller inte några problem med att ställa in så att spinnvingen knappt roterar alls - det trodde jag skulle vara svårare än vad det är. Och så går det snabbt att tvinna - här finns bilder på ett kabeltvinnat garn för Svea spinnargille.

7 kommentarer:

Hultaflickorna sa...

Glömde! Om du borrar ett 2 mm hål, sätter i en cocktailpinne till höger och vänster om den där trådföraren och sedan ett litet gummiband på var pinne samt en tråd mellan gummibanden så får du en ypperlig spolbroms till BÄGGE spolarna. Sedan går tvinningen som en dans. TVINGAR DU SEDAN FAST ALLTIHOP så funkar det ypperligt.
Kram Beppe o Ann

Mikaela sa...

Tack! Vad kul det var att höra ifrån dig igen :)

Härligt att höra att du "blivit med spinnrock". Låter som om du har lika fullt upp som alltid. Undrar bara om den inte låter lite mycket framför tv:n?

Hultaflickorna sa...

Hejar på dig! Jag har inte skruvat i mina öglor så långt ner som du har av bilden att döma! Sedan har jag vridit min spännare av "fisklinan" åt andra hållet!!! Dessutom spinner jag med mycket mindre pådrag än du. OCH framför allt har jag tagit loss mina spinnöglor och vänt dom 180 grader så att spolen fylls ända ut i bägge ändarna. PROVA!!! Hade också lite problem i början men justerade en del och fick det att fungera perfekt. Tror det hela är en vanesak. Kram Beppe o Ann

textil sa...

Jag tycker förstås att när man betalar såpass mycket för en spinnrock så skall den fungera precis som den är :-) Jag fick med en relativt stor bild (det var nog bruksanvisningen det gissar jag)som jag använde som "mall" men tack för tipsen - jag skall fundera på de längre fram!

El-spinnrocken är faktiskt tyst - man hör bara svisch'et från spinnvingen. Trevligt att höra från dig också Mikaela!

Anonym sa...

jag ska köpa mig en spinnrock är dom bra elektriska,faktisk funderar på en sådan,men vet ej om dom är bra

Anonym sa...

jag ska köpa mig en spinnrock är dom bra elektriska,faktisk funderar på en sådan,men vet ej om dom är bra

Anonym sa...

jag ska köpa mig en spinnrock är dom bra elektriska,faktisk funderar på en sådan,men vet ej om dom är bra