måndag 27 juli 2009

om trålbinderi



Här om dagen var jag på en av sommarens alla festivaler - mycket folk, fint väder och med alla vanliga marknadsaktiviteter. Mest intressant för mig var att titta på Elsie Svensson som visade hur man binder nät. Hon arbetade i sin ungdom på Hallands trålbinderi och berättade att maskorna skulle vara olika stora i trålar - det hade jag förstås ingen aning om - och vad som är viktigast när man knyter dvs hålla fast medan man gör knuten och lite annat smått och gott. Jag har visat bilder av hur man binder nät tidigare - förhoppningsvis ser man lättare hur det görs här. Men tyvärr glömde jag även den här gången att ställa om kameran till film så formatet blev ju som det blev nu igen...

2 kommentarer:

Hultaflickorna sa...

Hallojsan bääh,
Tyckte filmen var mycket stimulerande och ville försöka att knyta en påse. Lyckades hitta att man slog halvslag runt en ledtråd som upplägg och sedan gick det bra att knyta runt en snabbtillverkad kavel helt enligt filmen. Hade riktigt kul. Trasslade in klövarna ett par gånger men inte värre än att det gick att reda ut. kramisar Beppe

textil sa...

Vad bra att det gick att följa arbetsgången! Jag hade en gång vissa planer på att göra en tröja som Heliga Birgittas tagelskjorta i den här tekniken men jag kom adrig så långt tyvärr.