lördag 6 juni 2009

nya spinnvingen til Louets spinnrock S10

Det tog lite tid men äntligen kommer bilderna på nya spinnvingen och den nya spolen som jag bara köpte en av - jag trodde inte den skulle göra någon skillnad. Men det gjorde det - det var en enorm skillnad att spinna tunt garn på den här spolen och på de andra. Kanske för att den är lättare? Inte vet jag - men det känns som om man kan spinna hur tunt garn som helst utan ansträngning.


Här är de två spinnvingarna - den gamla med krokarna och den nya med den glidande kroken/öglan. Här är det inte så stor skillnad på att spinna med den ena eller den andra tycker jag. Möjligen är den nya lite lättare och därför lite lättare att spinna på. Egentligen är det nog inte värt pengarna att byta om man nu inte har den aller äldsta spinnvingen från 70-talet. Jag glömmer att flytta fram öglan lika ofta nu som jag glömde att byta krok..



De fyra olika spolarna jag har till Louets S10. Nede till höger den med de låga utväxlingarna, till vänster den tjocka som verkligen var kul att spinna på. Uppe de två andra snabbspolarna - en med trådögla och den andra med springa för att fästa knuten på tråden i. Jag gillar faktiskt den med trådöglan bäst - det är lite pilligt att få in knuten i springan.



Och så här ser spolarna ut från andra hållet. Från vänster snabbspolen med springa, snabbspole med tjock axel, den lite äldre snabbspolen och så den vanliga spolen till höger.



Och så gillar jag det diagonala hålet på den gamla spinnvingen med krokar - eller så har jag bara vant mig vid det nu. Den nya spinnvingen med glidande krok har en rak tenöppning placerad i mitten, hålet är också lite mindre än på den andra och jag gillar det inte riktigt men jag måste nog spinna lite mera för att vänja mig :-) Jag håller nu på att spinna andra halvan av ullen på första bilden - garnet skall bli tunt och mjukt hoppas jag. Vi får se hur det blir när/om det blir klart!

Inga kommentarer: