lördag 16 maj 2009

"älg i solnedgång" eller lite om att karda tops

Jag samlade ihop några av färgerna jag fick med från fyndullen från World of wool för att testa kardmaskinen efter att jag satte i de nya kugghjulen.



Jag köpte lite "rainbow"glitter - det heter trilobal och är förstås lite hårt men tunt och "flygigt".



Och så bestämde jag att vara noggrann den här gången och väga upp två högar med lika mycket av varje färg.



Kardmaskinen fungerade perfekt efter bytet av kugghjul och jag fick överraskande lite fibrer på lilla trumman. Topsen är inte helt fri från noppor och knutar så jag räknade med att en hel del skulle fastna där. Nu vet jag förstås inte om det beror på topsen, på de nya delarna i kardmaskinen - eller på att jag numera har läst om hur Fannin tycker man skall karda att det blev så? Och så förstås om det egentligen är bra att inget fastnar på lilla trumman?

Jag har också testat att läga en metallpinne mellan trummorna men tyvärr var pinnen för tunn och ramlade ner mellan taggarna och fastnade där - jag får leta en ny, tjockare och tyngre pinne. Teoretisk tycker jag att det borde fungera för att få över de långa fibrerna och lämna de korta på lilla trumman men jag har som sagt inte testat än så länge.



Och här är resultatet - jag associerar färgerna till "älg i solnedgång"... men de kan väl passa till ett par strumpor kanske? Glittret syns mera i verkligheten än på bilden men glittriga strumpor har man väl också hört talas om? ;-)

4 kommentarer:

fale artut sa...

Det är jättekul att se hur kardningen blir, få lite tips och nya kunskaper!

Hultaflickorna sa...

Satt just och funderade på om du fått det där kugghjulet.Måste vara tankeöverföring. Kul att den fungerade bättre. Nu kanske vi skulle kunna ha kardningsträff i lilla torpet snart???
Kram

textil sa...

Trevligt att höra fale artut!

Och till hultaflickorna och alla andra: Självklart tar vi ett kardnings/spinnträff i lilla torpet snart! :-) Det skall bli kul!
(Hör av er till mig om ni vill vara med så får vi bestämma dag - alla är välkomna!)

Hultaflickorna sa...

Kuuuuuul!!!

Kan ta med bägge mina kardmaskiner och även ull så det räcker till alla som ev inte har egen eller vill ha mer.
kram