torsdag 9 april 2009

Svea spinnargille

Svea spinnargille har en spinncirkel på nätet, första uppgiften var att spinna ett löst 1-trådigt garn och det här är mitt försök. Det är den handfärgade BFL-ullen som jag vecklade ut för att kolla hur det var färgat för ett par veckor sedan.



Garnet blev ojämnt och med lite snodd - möjligen för litet faktiskt - men det blev mjukt och lätt. Jag tror att det kommer att filta ihop sig rätt så mycket under bruk. Det är inte mycket snodd som håller ihop garnet här - kanske skall jag tvätta det "amerikanskt" så att det filtar sig före bruk. Jag får fundera på det.



Nu blev det bara 50 meter på mina 22 gram så risken är stor att det slutar som en provhärva till - det räcker (kanske) till ett par muddar eller möjligen till babysockor. Jag skall använda resten av ullen till nästa projekt i spinnargillet och funderar nu på om man kan kombinera garnerna på något fiffigt sätt dvs två tjocka garner - ett mjukt och ett mycket hårdare i samma projekt? Det mjuka borde passa till nålbindning tycker jag men coregarn som är nästa övning passar nog inte så bra till det...

Inga kommentarer: