torsdag 2 april 2009

Barbro Wilhelmsson och spinnrocken Ella

På senaste resan hade jag turen att få hälsa på Barbro Wilhelmsson och titta på hennes nya spinnrock - spinnrocken Ella från Thomas Walther. Det är en kul och lite annorlunda modell. Barbro Wilhelmsson är kanske mest känd som stickerska efter att blivit OS-mästare i stickning! Man kan hitta en intervju med Barbro på Expressen.tv/GT



Men jag var förstås mest intresserad av spinnrocken - och av de pinnarna som syns i förgrunden här. Det är en kombinerad nystvinda och knäpphärvel av en modell jag aldrig har sett förut. Nystvindan ligger på ställningen och man bara lyfter av den och sätter den på sidan och vips så är det en knäpphärvel - en mycket fiffig och platsbesparande konstruktion!



Barbro stickar, spinner, nålbinder och virkar förstås - här syns lite av det hon gjorde till en hantverksmarknad. Mycket snyggt här :-) Ni kan läsa mera om detta och annat på bloggen http://www.wermland.nu/Stickning/



Och så odlar hon också - kaktusen till höger verkar frodas speciellt bra där i fönstret ;-)
Tack för trevliga timmar Barbro - det gjorde resan lite kortare!


Och så till slut en liten film där Barbro spinner på Ella. Tyvärr lyckades jag strula till det med fel format men jag hoppas ni ser hur smidigt det går i alla fall.



Inga kommentarer: