måndag 2 februari 2009

raggsocksgarn

För några veckor sedan fick jag en fäll med ljus grå ull, det var lite korta fibrer men ullen var mjuk och god - den fick mig till att tänka på sköna och varma raggsockor...



Det är kardat på kardmaskinen jag fick låna - fibrerna var lite korta så det blev lite noppor förstås men inget som stör till raggsockor tycker jag. Det här är kardat två gånger - mest för att jag ville blanda fibrerna lite bättre än vad det blir med bara en omgång i kardmaskinen


Och så har jag spunnet på nygamla spinnrocken - det blev till slut fyra härvor och 350 gram 2-trådigt garn. Det här är också spunnet i min "nyuppfunna" teknik ;-) dvs jag använder bara en hand och låter snodden gå upp i fibrerna före jag drar ut längden på tråden. I och med att jag inte kan använda vänster hand för att släta till garnet just nu, blir det förstås lite ojämnt - men det går nog bra att sticka sockor av.



Det blev ett fluffigt och lätt garn - lite ojämnt som sagt men elastisk och mjukt - jag gillar det. Till riktiga gammaldagsa raggsockor skall man nog ha mera snodd så de tål att slitas på, den här gången blev det alltså fluff i stället :-)