lördag 28 februari 2009

fynd på Blocket

För några veckor sedan hittade jag det här på Blocket - 3 kilo lin för 300 kronor - ett riktigt fynd! Det var en dam från Skåne som sålde linet och hon berättade att det kom från hennes mormor som säkert hade odlat, häcklat och efter allt arbete flätat linet i tjusiga lockar. Under årens lopp hade några blivit lite luddiga men det skall nog gå bra att spinna :-)



Det linet som hade legat högst upp i påsen hade blivit gult - jag tänker mig att det kan kallas gyllenblekt ;-) men möjligen är fibrerna lite skadade av något under lagringen. Vi får se - jag tror nog att det kan bli ett snyggt garn oavsett färgen.

7 kommentarer:

Tina sa...

Wow! Det var verkligen ett fynd! Nu har du att göra ett tag :)
Tänkte du väva med det sedan?

desiree sa...

Hos Agata fanns det mera: http://agata99.blogspot.com/2009/03/lin-for-hugade-spinnerskor.html

Tvärslå sa...

Åh... SÅ vackert... det där kan man sitta och titta på länge.

textil sa...

Ja det var verkligen ett fynd:-) Det skall bli en dräll är det tänkt men det tar nog ett par år till ungefär. Tack för tipset om Agatas lin - hoppas någon får glädje av det. Lin räknas som mycket lättare att spinna än ull så det vore kul om någon nybörjare vågade sig på det. Själv har jag lin så det räcker i några år nu!

Anonym sa...

Åhå vad kul! Ska leta på vinden om jag också finner nå gammalt lin som väntar på att 'slängas'.

textil sa...

Ta hand om linet före någon annan lägger beslag på det!:-)
Jag hoppas hinna med att spinna mitt någon gång i sommar... tänker mig sitta utomhus i solen...

Mona sa...

Gud vilket fantastiskt fynd.. att känna historiens vingslag så, mellan fingrarna. Det går en liten ilning längs ryggen :)