torsdag 19 februari 2009

en skinnfäll

På resan var jag också en sväng inom favoritloppiset. Den här gången hittade jag en urtjusig säng som redan var såld förstås - och så den här skinnfällen. Gammal, lagad och med stor charm.


Försäljaren berättade att den hade kemtvättats men helt ren blev den inte, ullen på framsidan känns lite torr så det är mycket möjligt att den har kemtvättats. Fällen är ungefär 140 x 160cm stor och kostade 600 kr - ett helt okej pris :-)



Skinnet på baksidan är mjukt och fint. Det syns att fällen är sydd av proffs - och lagad på ett lite klantigare sätt... Man har lagt en bit ovanpå det utslitna och tråcklat fast den nya biten på avigsidan. Ullen är något längre där så det syns tydligt var lagningen är.



I den här kanten skall det vävda tyget sys fast tror jag - det har säkert suttit ett vävd tyg på den från början. Nu skall jag se om jag hittar något som passar i storlek och mönster eller väva något passande - men först skall fällen få vädra sig i några dagar. Möjligen skall jag karda den lite och ha på lite lanolin också så att ullen känns lite mjukare.

Inga kommentarer: