söndag 24 augusti 2008

bisonull

Jag har inte spunnit så mycket i sommar - det har inte blivit tid till det men här om dagen kom det ett trevligt kuvert från Jeanette på www.bisoncamp.se Jeanette har samlat ihop lite ull till mig så att jag fick testa att spinna bisonull. Stort tack till dig Jeanette!
Djuren klipps inte och ullen samlas ihop från marken när de fäller. Om ni går in på bisoncamps hemsida här ser man hur bison som fäller ull ser ut. Jag har tyvärr inte varit på bisoncampen och sett det live - men jag hoppas jag kommer dit snart.



Jag kardade ullen men jag tvättade den inte först - det borde jag kanske ha gjort. Ullen var lite smutsig, rimligt med tanke på att den plockas från marken förstås :-) men en del smuts verkade finnas inuti ullen. Bison kanske rullar sig i sand så som alpackor gör? Jag måste säga jag har inte riktigt koll på hur bison beter sig...

Fibrerna var kortare än jag trodde - och mycket mjuka, men de var inte helt lätta att spinna eftersom de var så korta. Bisonullen passar nog att blanda med något annat - alpacka eller kanske mjuk fårull? Men första gången jag spinner av en fiber vill jag helst ha 100%, det är lättare att förstå hur den "funkar" då. Jag hade hört talas om att bisonull filtar sig bara man "tittar lite hårt" på den men den här ullen betedde sig som alpacka eller vanlig fårull ungefär och filtade inte alls under tvätten.



Här är min lilla härva av bisonull före tvätt. Ullen påminner lite om myskoxull eller möjligen bottenull från hund. Mycket mjuk och med en snygg brun färg men som sagt lite svårspunnen. Det fanns några längre och grövre hår med - täckhåren? - men inte så mycket att det störde. Egentligen kan jag inte säga så mycket om bisonull, jag vet ju inte vilket djur det kommer ifrån eller vilken del på djuret - jag gissar att bisonull också har olika kvaliteer på olika ställen på kroppen de också? Andra djurs ull kanske har helt andra egenskaper?
Men det var jättekul att testa och det gav mersmak! En mössa eller ett par vantar i bisonull vore nog sköna att ha till vintern...

5 kommentarer:

Tvärslå sa...

Oj va häftigt att få ett sånt paket och få prova det.

Lise-Lotte sa...

Jag gillade utseendet på garnet!

textil sa...

Ja, det var jättekul att testa bisonullen!
Trevligt att du gillade garnet elise!

Ingrid sa...

Coolt! jag ahr en 50 bison 50 merino blandning hemmavid som är helläcker men som ännu inte blivit spunnen.

textil sa...

Hoppas vi får höra hur det blir Ingrid!