söndag 22 juni 2008

tvätta alpacka

Nu är jag klar med sorteringen av alpackaullen och har så smått börjat tvätta på lite olika sätt. Ullen på bilden är grov ull tvättad i tvättpåse i maskin på 30 grader ylletvätt. Den filtade inte ihop sig alls - till trots för att min tvättmaskin inte är sådäär bra för ylletvätt.



Den här ullen blev också tvättad i maskin samtidigt. Det är finfibrig ull som troligen blev bortsorterad för att den var för smutsig eller möjligen lite för kort. Som ni ser blev den inte ren efter en omgång i tvättmaskin - men den filtade inte ihop sig heller. Jag använde vanligt tvättmedel så jag var inte så "snäll" med ullen. Kanske tog jag för mycket ull i tvättpåsen? Till trots för att jag tyckte jag testade med en liten mängd?



Första "provhärvan" av alpackaullen - eller härva och härva - det är ungefär 2 meter garn här :-) Alpacka kan fälla mycket efter stickning/vävning har jag hört, det beror nog på att håren bryts av. Så nu funderar jag på om maskintvätt vill göra att flera fibrer bryts av och det färdiga alstret kommer att fälla mera - eller om det inte spelar nog roll och det är fibrernas styrka från början samt hur hårt det spinns som avgör? Eller om jag till och med får bort mycket av de knäckta fibrerna genom att tvätta i maskin?

5 kommentarer:

Mikaela sa...

Väldigt intressanta funderingar.. fast jag tror inte jag kan vara mycket till hjälp i det här ämnet.

Mångsysslare sa...

Jeg holder med mikaela. Interessant, men jeg kan ikke noe om det.

Min erfaring med alpakka er som jeg nok har nevnt tidligere at babydressen slutta aldri å røyte selv etter mange vask. Den var strikket av ferdigkjøpt garn, men jeg vet ikke merket.

textil sa...

Jag letar vidare efter information men det är inte så lätt att hitta...
Någonstans läste jag att en importerad alpacka vägde 35 kilo och hade ull med 21 mikron då hon kom till Sverige och att efter ett par år här hade vikten ökad till 70 kilo och mikron till 29. Kanske det har en sammanhang med mikron också? Att ju mjukare och tunnare ull ju lättare går den av? Eller att ju grövre och hårdare fibrerna är, ju lättare knäcks de... kanske?

Lise-Lotte sa...

Att tvätta ull i tvättmaskinen, är det något man vågar prova med vanlig fårull också? Eller skiljer sig alpacka och fårull mycket i det avseendet? Jag har själv aldrig varit i närheten av alpackaull.

textil sa...

Jag vågar nog inte tvätta vanlig ull i maskin även om maskinen har ylletvätt. I varje fall inte ull som filtar sig, möjligen kan man testa med texel eller något liknande? Alpackan har inte fjäll så den filtar sig inte så lätt - på den andra sidan blev den inte ren i tvättpåsarna i maskinen heller så jag tvättar nog resten för hand och "löst" i alla fall. Jag kan skicka dig ett litet prov av min skräpull om jag får din adress.