tisdag 17 juni 2008

om man inte klipper fåren...

Det här är bilder av får som inte har blivit klippta på fyra till fem år. Jag tycker bilderna är fascinerande på sitt sätt - men hur tänker egentligen folk som låter fåren gå så här? Vikingmaid som övertog fåren av någon som helt tydligen inte kunde ta hand om dom, skriver att efter en regnig vecka vägde ullen till ett enda får runt 60 lbs eller ungefär 27 kilo. Det är djurmisshandel att inte klippa.



Samma får från en annan vinkel. Ullfibrerna var upptill 60cm långa. De ser ju ut som fyrkantiga ullbalar med bara ett litet huvud som sticker ut i ett hörn...



Och här är samma får efter klippning, såhär ser de egentligen ut når det massiva täcket av gammal ull är borta. Vilken lättnad det måste ha varit!
Vikingmaid har flera bilder på Flickr som visar hur hon klipper sina får, ett stort tack till henne som lät mig visa bilderna här. Som avskräckande exempel hoppas jag.

5 kommentarer:

Mikaela sa...

Jag håller med. Det där kan inte gå under någon annan kategori än vanvård. Skönt att de blev klipta tillsist i alla fall. Måtte varit ljuvligt =)

Mångsysslare sa...

Klart dyrene må lide når pelsen blir så lang, og jeg mener ikke at det på noen måte er forsvarbart å la være å klippe får, men noen positive ting finnes jo når jeg tenker etter.

Ulla isolerer mot alt slags vær, så fåret behøver ikke bruke mye energi på å opprettholde rett kroppstemeratur når det er varmt eller kaldt.

Fårene blir sterke som gradvis får bære mer og mer tyngde.

Det er liten fare for å bli revet av rovdyr.

Ulla blir veldig lang, hvilket er interessant ut fra tekstilperspektiv. Skulle være veldig spennende å prøve å lage noe av 60 cm lang ull!

textil sa...

Jag tycker också det vore kul att testa 60 cm lång ull! Men frågan är om kvaliten på ullen är så bra - jag misstänker att om någon inte klipper sina får på så många år så har de heller inte koll på att fåren mår bra, får rätt sorts foder, veterinärhjälp om det skulle behövas och så vidare.

Mikaela sa...

Jag skulle nog tvivla ganska kraftigt på att det skulle vara en jämn kvalitet av något slag på ullen efter sådan lång tid.

Det är ju så att man inte enbart klipper fåren för att man vill ha ullen eller för att tygndens skull utan för att det kräver väldigt mycket i underhåll rent näringsmässigt också. Vi kan ju se på våra egna naglar och hår vad som händer om vi inte får i oss tillräckligt och det är ju vad som händer med uppen också.. den blir skör.

Sedan får jag nog hålla med dig. Det borde bli riktigt svårt att hålla koll på hälsan. Jag vet ju hur ruggit svårt jag tycker det är att hålla koll på min egna angorakanin ju längre hennes fäll blir.

Undrar förresten om det är lite samma sak med får som med angorakaniner.. att de blir lite deprimerade och slutar äta om de inte klipps. Rent teoretiskt tycker jag att det borde vara snarliggande eftersom brist av vissa vitaminer och mineraler ger effekt på humör och temperament. Vad tror ni?

textil sa...

Man har ju hört talas om merinofår som svälts precis före klippning för att få så lågt mikrontal på ullen som möjligt. (Det är väl därför man skall vara noggrann med att bara köpa ull från välskötta djur och inte bara gå efter mikrontal). Jag kan iofs inte tro att misskötta djur kan få en bra kvalite på ullen oavsett om den har lågt mikrontal eller inte - det borde synas på fibern att de är misskötta.