tisdag 24 juni 2008

damastvävaren i Simrishamn

För ett par dagar sedan berättade jag om Lena Wigren som hade varit så snäll och samlat ihop alpackaull åt mig och här är hon framför en av sina tjusiga damastdukar. Den är mycket vacker och välgjord - hantverk av yppersta klass.



Duken i närbild. Det är en present och mönstret är specialritat till mottagaren - och har förstås en djupare mening för både givaren och mottagaren - som alla hennes dukar.



Lena tillhör de duktiga hantverkarna som själv konstruerar de redskap som behövs för att kunna arbeta bra. Här är en flyttbar namnlist hon har byggd till sin damastvävstol. En fiffig (och snygg) lösning för att väva in namn på dukarna.



Här ser man namnlisten från avigsidan och hur smidigt det går att flytta den.



Och med nummer på träpärlorna går det lätt att hitta rätt.



Och behöver man en elektrisk spolmaskin så bygger man förstås en själv... bara sådär...
Jag kommer nog aldrig att förstå hur duktiga hantverkare så som Lena lyckas med sådant. Det syns inte så bra på bilden men spolmaskinen har självklart en smidig hastighetsregulering också...



Det här fönsterskyddet kan även jag lyckas med tror jag. Är det inte kul?



Det här är ju perfekt för att skydda vävstolar och annat mot solljus!



Lena väver annat än damastdukar också - här är ett exempel. Välvävda trasmattor! Jag tycker alltid det är lika kul att se välgjorda trasmattor - stadiga men inte stabbiga och med smala, smala ränder och inte de grova trasorna man ser emellanåt. Raka kanter är förstås en självklarhet om man är Lena...



Vi hann med ett lite spinnkurs under besöket - här föds det en ny spinnare hoppas jag :-)



Och så till slut en bild från ett hörn av Lenas mysiga och välskötta trädgård i Simrishamn. Växten som slingrar sig upp mot taket skall egentligen bara bli ett par meter och är sällsynt stor här, den har blivit en turistattraktion - men jag fascinerades mest av att man kan ha ett fikonträd i sin trädgård - med fikon på! :-)

Inga kommentarer: