onsdag 14 maj 2008

solvning del 2

Här har jag två solv-"hållare" (och jag ser på bilden att det är dags att tvätta solven!). Det finns säkert något namn på redskapen men jag vet faktiskt inte vad det heter - solvställning kanske? Den med solv på är mera arbetat och i rätt storlek för mina vanliga solv. Den andra är den jag gillar mest - en grenklyka som säkert har används mycket, den är len och mjuk att ta på. Jag gissar att den är tänkt för små gammaldagsa solv - men det kan också vara något helt annat... Textilredskap gjorda av naturvuxet material kan användas till så mycket och är svåra att känna igen - ungefär som en slända som bara är en rak pinne..



Men jag använder moderna redskap också förstås :-) Det här är en bild från vävprogrammet PixeLoom som jag gillar. Den stora fördelen är att det sparar i WIF-filer direkt dvs man kan byta filer med andra program om man vill. En annan funktion jag gillar mycket, är möjligheten att flytta trampor och skaft på ett enkelt sätt.
Just nu funderar jag på om jag skall ändra stadsolvningen eller inte - och på vad jag skall använda som inslag. Bomull, lin eller ull? Och vilken färg? Gråblå, vit eller svart? Eller något i ungefär samma gröna färg som varpen?

Inga kommentarer: