söndag 25 maj 2008

effektgarn i Corriedale

Nu var det dags att kolla hur det var att spinna effektgarn igen! Här är det tjocka ploppar omväxlande med tunnare partier. Jag hade lite olika avstånd emellan plopparna - kortare avstånd på den ena halvparten och lite längre på den andra. Jag tvinnade med ett "guld"garn från garnlagret - det enda jag kommer ihåg var att det skulle vara hög kvalite på det - det är ett 2-tr garn "guld" tvinnat med polyester möjligen. Ullen är Corriedale - en ull som "sväller" mycket efter spinningen.



En plopp - eller spiral är det nog egentligen, de är ungefär 1 cm i diameter och kanske 8-10 cm långa från början. Ullen påminner lite om den lammullen av Texel jag har men Corriedale är en korsning mellan Lincoln och merino.



Jag testade först att ånga garnet med strykjärnet men det tog allt för lång tid och var för mycket arbete. Någon gång skall jag nog testa ångtvätten men här blev det saftmajan i ungefär en timme istället. Garnet kändes lätt och mjukt efteråt och även guldtråden höll fint för ångan.



Och därefter tvättade jag garnet i varmt vatten och ylletvättmedel - mest för att jag undrade om det klarade en tvätt faktiskt... Garnet såg lite platt ut efter tvätten men fibrerna reste sig när de torkade och garnet blev fylligt igen. Jag provade också lite lätt att pressa en bit av garnet medan jag ångade med strykjärnet, det återtog också formen efteråt. Ullen påminner lite om lammull av texel som sagt :-)



Och så ett litet stickprov. Garnet håller bra - jag repade faktiskt upp en bra bit. Först testade jag att sticka med varannat varv i ett tunnt maskinspunnet garn men ändrade mig och stickade bara med det handspunna till slut. Förutom en mössa liknande den jag stickade här kan nog garnet passa till en tröja eller så. Frågan är förstås om jag vill ha en glittrig tröja... Garnet som hade längre avstånd mellan plopparna är på slutet här - jag tycker nog att lite tätare emellan är bättre. En gissning är att det är ungefär 30 gram ull och kanske 40 meter garn, stickorna är nummer 8.

Inga kommentarer: