fredag 18 april 2008

spinnrockssnören


Just nu läser jag en mycket intressant bok: "Das Spinnen in Finnland" av Veera Vallinheimo - egentligen mest för att hon citeras så ofta när det gäller sländor, spinnrockar och spinningens historia generellt. Boken är hennes avhandling från 1956 och är inte speciellt lättläst - jag skall återkomma till vad hon säger om sländor lite längre fram, men idag är det alltså spinnrockssnören som gäller :-)

Spinnerskorna i Finland tyckte att ett snöre spunnet genom att vrida fibrerna utan några hjälpmedel alls var det bästa snöret, mycket bättre än ett som var spunnet på t.ex spinnrock med mera snodd. Det här sättet att göra ett spinnrocksnöre måste vara mycket gammalt skriver Vallinheimo när det har levt kvar oavsett om spinningen i övrigt har moderniserats.
Spinnerskorna använde det bästa långfibriga linet och lade till bomull (i 1956) eller ullgarn för att snöret skulle bli mjukare och mera elastisk än med bara lin. De spann ofta snöret av ull spesiellt om de ville spinna ullgarn sedan. Var man mycket noggrann så bytte man snöre allt efter vad man skulle spinna - efter hur lätt eller tungt man ville att spinnrocken skulle gå.

Hur många av er byter egentligen snöre beroende på vad ni skall spinna? Nej - inte jag heller ;-)

Några ville ha ett tunnare snöre, andra ett tjockare men medelgrovleken var fingertjockt. Efter att ha spunnit, fuktade man snöret och lindade det hårt runt en träbit där det fick torka för att det skulle hålla sig uttöjt. Man knöt inte ihop snöret utan sydde ihop det. Och doppade det i linolja om man ville ha ett starkt snöre som höll längre.

Och har ni märkt hur många avbildningar det finns av spinnrockar där det helt saknas snöre?




Här är en ovanlig bild som visar en spinnrock med ett riktigt tjockt snöre, det är så tjockt att man gissar att det är den konstnärliga friheten som har slagit till men troligen är det en exakt avbildning. Originalbilden finns i Lutrell Psalter och heter "Women spinning and carding wool" och är daterad 1325-1335. British museum är så rädd om sina bilder att det inte går att visa bilder därifrån så den här har jag lånat från Medieval Illustration of Spinning Sidan har många andra kul bilder bland annat ett trevligt härvträ, så ta gärna en titt där!

5 kommentarer:

bonnmoran sa...

Ps,,, jag tror att det har blivit något fel för jag kan inte se din första bild.... jo jag vet jag är nyfiken o så gillar jag det du skriver om....

/Bonnmoran

textil sa...

Tack :-)
Nu har laddat upp en ny bild - det är försättsbladet till boken - men skannern vill inte riktigt samarbeta idag så jag vet inte om det blev något bättre. Måste nog läsa hjälpen snart...

Mikaela sa...

Wow, det här var riktigt intressant. Och dessvärre också en rejäl pekpinne om hur lite jag vet.

Tack för att du delade med dig =)

Anonym sa...

Ja, nu ser jag bilden.

Jag har varit på veteranmarknad idag o gjort fynd .... boken "Takhimlar och brudhandskar" Folklig textiltradition i Västergötland för bara 45 kr ! Och i morgon skall jag gå andra gången på brickbandskursen. Fast jag tror att mönstret som vi fick av henne var fel... ?? Ingen har nämnligen fått till pilarna som hon pratade om.... Dessutom tappade jag hela sk.... så jag lyckades nog vända några brickor.... men skam den som ger sig :o)

/Bonnmoran

textil sa...

Tack, Mikaela! Men du är inte ensam om att tycka att du vet för lite om det här! Svårt att hitta vettig info är det också...
Kul fynd, Bonnmoran! Och standardsvaret till nybörjare som inte får rätt mönster är : "Har du kollat på avigsidan?" Lycka till med brickvävningen - det ordnar sig nog!