tisdag 1 april 2008

brickvävning i snartemo

För några veckor sedan lovade jag att lägga ut ett mönster för brickvävning i snartemo-teknik. Och här är det nu äntligen. Dubbelklicka på bilden så förstoras den - det går förresten att förstora alla bilder på bloggen genom att klicka på de. Tyvärr har jag inte någon bild på det färdigvävda bandet just nu, en annan vävare fick överta varpen så kanske kommer det en bild senare.

Snartemo är alltså en diagonalväv, namnet kommer efter ett fynd i Snartemo som jag har berättat om tidligare. Brickorna träds med de samma 4 färgerna i varje bricka och ställs därefter i en bestämd färgordning där placeringen av varje färg förskjuts ett snäpp för varje bricka - lättast ser man hur det görs på de nedersta fyra raderna. Där kan man också lista ut åt vilket håll brickan skall stå. På sidan av mönstret har jag ritat hur färgerna kommer om man vrider bakåt (röd-grön-gul-blå) eller om man vrider framåt (röd-blå-gul-grön). Det här mönstret har två kantbrickor i varje sida, en med 4 blå och en med 4 röda trådar.
Om ni får färgordningen fel i brickorna t.ex röd-grön-gul-blå istället för röd-blå-gul-grön kan man antingen börja väva i andra änden av varpen eller vända mönsterpappret upp och ner - då stämmer det igen med fram och bakåtvridningarna - jag vet ;-)

Inga kommentarer: