måndag 10 mars 2008

shetlandsull och bouclé

Shetlandsull var månadens fiber från Spinspiration, den var lite kärvare att spinna än merinon från förra månaden förstås men det var trevliga fibrer att arbeta med. Jag spann upp allt med relativt mycket snodd och tvinnade ungefär 90 gram till ett 2-trådigt garn - också det med lite mera snodd än jag brukar. Det blev 280 m - ungefär 6/2 alltså. Det kan säkert passa till strumpor eller vantar - men jag känner inte riktigt för att sticka just nu så det får nog "ligga till sig" lite.




De resterande grammen testade jag att göra fusk-bouclé av dvs jag tvinnade det 1-trådiga med ett tunnt 2-tr garn av ull och lycra "från garnlagret". I garnlagret ligger det en hel del garner jag varken har nummer eller produsent på så jag har ingen aning om andelen lycra... Det är en vit, mjuk ull i varje fall. Lycragarnet krymper när det kommer i varmt vatten. Jag försökte dessutom att hålla det hårdare än ullgarnet vid tvinningen - allt för att få så mycket och stora öglor som möjligt när den tunna tråden drar ihop sig.



Såhär blev det efter tvätt - rätt så stor skillnad från bilden ovanför före tvätt!
Det blev ett lätt och mjukt garn - elastisk och helt annorlunda än strumpgarnet. Frågan är bara "vad kan man använda ett sådant garn till?". Trevligt att göra och spännande att följa omvandlingen från nyspunnet till tvättat men jag lyckades inte komma på något kul att göra med garnet - så det fick bli en pyttehärva medan jag funderar på användningsområden för nya försök...

2 kommentarer:

Gittan sa...

Det här garnet såg väldigt intressant ut för min del. Söker efter ett garn att väva ett tyg som efterliknar ett gammalt möbeltyg jag behöver. Om färgen är den turkosa som syns på bilden är jag intresserad att ev. köpa det av dig.
Hälsar Lisa

textil sa...

Trevligt att du tyckte om garnet! Men jag har tyvärr inte kvar det längre :-( och det hade nog inte räckt att väva av, det var bara 280 meter. Jag tror min kamera gör färgerna lite blåare än i verkligheten - svårt att säga nu när garnet är borta... Däremot har jag en hel del turkos cottolin men det passar kanske inte till ett gammalt möbeltyg?