måndag 31 mars 2008

norsk merino

Medan jag väntar på att cheviot-ullen skall torka spinnar jag norsk merino från Spinnvilt. Jag köpte färdig kardat ull som kommer i "paket" på 30 x 50 cm, 100 gram i varje. Ullen är inte helt ren som ni ser - och jag uppskattar det! Den är inte så hårt "tvättad" som annan ull - förr i tiden använde man ju svavelsyra eller saltsyra i en process som kallas karbonisering för att få bort växtdelar, kanske gör de fortfarande så. Lite skräp betyder alltså att man inte har använt starka medel och det är bra för miljön - och för mig som skall arbeta med ullen.



Ullen ligger i många lager i paketet och det går fint att ta av ett och ett lager i taget. De är så tunna att de är genomskinliga så jag spinner direkt utan någon vidare behandling. I och med att kardlagret är så tunnt är det inga problem att plocka bort skräpet heller - antingen före eller under spinningen som jag gör. Bäst garn blir det om jag börjar att spinna från mitt på kortsidan av fyrkanten och inte i hörnet som jag trodde först - logiskt med tanke på att om jag tar fibrerna diagonalt så får jag lite fibrer i början och slutet av fyrkanten och mycket fibrer på mitten och därmed är det svårare att få ett jämnt garn. Man lär sig så länge man holder på :-)

Inga kommentarer: