lördag 23 februari 2008

loppisfynd

Jag har varit på loppis och fyndat. Ett bolstervarstyg som nog har varit till en huvudkudde och två kuddvar broderade med rödrosa i typisk hallandssömstil och något som troligen har varit ett lakan. Den här bilden ger de bästa färgerna på min dator.




Det som jag gissar är ett lakan, daterat 1873 i hellinne med ett sött litet mönster i korsstygn.



Ett av örngotten broderat med stjälkstygn i typisk hallandsstil. Mönstret är placerat på sidan av örngottet, det skulle synes mot rummet när sängen var bäddad. SO har nog broderat detta i 1918 med bomullsgarn på bomullsäv.



Det andra örngottet har också broderier bara på ena sidan. Här är det korsstygn med ett traditionellt stjärnmönster. Båda örngotten är 60 x 110 cm stora.



Och så en fin brudkista till att ha mina fynd i. Den är från 1831 och är i bra skick. En liten fläck på locket kan man stå ut med när kistan är över 175 år.



För allt detta fick jag betala 180 kr. Jag är glad över att ha gjort ett fynd - men är det inte helt fel att det skall vara så billigt?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det var rätt att det hamnar hos en som förstår värdet på de fina handarbetena/hantverket
Grattis till fina loppisfynd !

/Bonnmoran

Mångsysslare sa...

Enig med Bonnmoran! -Men ut fra et kulturelt synspunkt burde det ikke selges så billig. Kulturarven skulle verdsettes høyere!

textil sa...

Tack, tack :-)
Nu funderar jag på om jag skall våga tvätta kuddvaren i maskin...