torsdag 17 januari 2008

handvävda tyger

Samma handvävda tyg med två olika efterbehandlingar. Det är ett tyg vävd i korskypert av såkallad tweedgarn - ett snyggare ord för en något sämre kvalité på ullgarnet. Det övre är tvättat en gång i 60 grader, det andra två gånger. Det övre är lite stelt och man ser fortfarande trådarna i tyget. Det nedre tyget som är tvättat två gånger i 60 grader är mycket mjukare och skönare och man ser inte längre trådarna. Men jag behöver nog dels lära mig hur man tar bra närbilder dels troligen också en ny kamera...



Tyget till vänster är vävt i tuskaft och stampat i vadmalsstamp, garnet är ull 7/1. Det andra tyget är också i en tuskaftsliknande binding ( tycker mig komma ihåg i att jag hade några flotteringar där...) med tunt ullgarn 40/1 i varpen och ett grovt öglegarn i ull som inslag. Det är tvättat i maskin på något kulörtvättprogram och gick ihop lite för mycket. Öglegarnet köptes på någon utförsäljning så det går inte att väva ett nytt tyvärr.




Tygerna skall bli kuddar är det tänkt, jag har lämnat spinnrock och virkning för en liten stund. Till kuddarna behövs det passpoaler och självklart använder en vävare trampsnören när hon skall sy passepoaller :-)

2 kommentarer:

Mångsysslare sa...

Spennede å se hva som hender på bloggen din. Har ikke helt orket å ta meg tid til å lese innleggene om spinning ennå, men det kommer. Blir sikkert fine puter!

textil sa...

Det er helt OK - man behöver faktiskt inte läsa allt :-)