tisdag 29 januari 2008

att binda nät

Det är fascinerande att titta på hantverkare som kan sitt jobb! På ett litet hembygdsmuseum satt det en dam och demonstrerade hur man binder nät. Jag fick prova på och det var riktigt kul att testa men mina öglor blev inte så här proffsiga!




Det svåraste var att få den lilla öglan runt tummen att gå åt rätt håll. Bilden blev inte så bra med blixt men jag hoppas ni ser öglan. Intressant är det också att fundera över sammanhanget mellan att binda fisknät och andra textila tekniker.



Om jag inte tar helt fel är det här samma teknik som har använts för att göra Heliga Birgittas tagelskjorta som ofta tros vara nålbundet. En definitionsfråga förstås... men drar man åt knutarna utan kavel får man något som ser ut som om det är nålbundet.



Ett urval nålar och nätkavlar från hembygdsmuseet. Man använder en nätnål (som har samma form som en bandskyttel) och en nätkavel för att få lika stora öglor i nätet, olika stora beroende på vilka fiskar man vill fånga. Fisknät blev tidigare bundet av hampa (och möjligen lin?) nu använder man moderna material förstås.

2 kommentarer:

Jörgen L sa...

Jag har en sida som lär ut detta hantverk:
http://hem.passagen.se/jlljll/binda

textil sa...

Det var en jättebra beskrivning du hade! Tack för den! Här skulle man kunna lära sig på riktigt hur man gör när man binder nät.