torsdag 13 december 2007

spinna bomull

Nu har jag testat att spinna bomull för första gången. Jag spann med mycket snodd och i z, det syns tydligt att jag glömde åt vilket håll jag skulle trampa då och då! Det gick smidigt att spinna till trots för att det sägs vara svårt - men garnet blev förstås lite ojämnt. Med lite mera träning känns det inte omöjligt att spinna sytråd om man nu skulle vilja det. Jag tror tricket är att låta snodden löpa upp i fibrerna och inte dra ut utan snodd.



Jag hade 18 gram bomullsfibrer och nystade därför upp det från spolen till ett nystan som löper inifrån. Det som sticker ut är den lilla härvan jag började med. Når man nystar förlorar man eller läggar till snodd till garnet - här förlorade jag lite snodd och det passade bra i och med att garnet var lite för hårt spunnet.



Såhär ser det ut när jag tvinnar från nystanet. Klart enklare än Andean plying eller Handy plying som jag berättade om tidigare tycker jag.



Det blev 30 meter 2-tr garn av mina 18 gram fiber. Funderade lite på att behålla det som 1-tr till inslag till en handduk eller liknande men 60 m räcker inte så långt där heller. Och snart skall jag räkna ut vilken grovlek garnet har också...

Bredvid min lilla bomullshärva ligger en annan provhärva med garn spunnet av guteull. Ullen är kardad och har alla grova fibrer kvar. Det blir säkert ett utmärkt inslag till en dörrmatta, de stickiga håren blir nog bra som borste!

Inga kommentarer: