fredag 7 december 2007

inspirationsbilder 2

Kanske jag skall göra en grön ryamatta i stället för en pläd?



Eller en brun?




Eller rödgrön kanske?
Frågan är nog "hur många får behövs det för en ryamatta?" Och hur många meter garn måste man spinna? Hur många knutar måste knytas? Ja, också den största frågan: Hur många timmar tar det? Och kommer arbetsinsatsen att väga upp för resultaten?
Det är inte så konstigt att textil var dyra saker förr i tiden. Jag får fundera vidare men man förstår ju varför folk väljer att spinna garn till halsdukar och pulsvantar...

Idag har jag försökt greja till tekniska saker på bloggen - jag hoppas att det nu fungerar med filmerna från youtube.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka vackra och inspirerande färger!

Anonym sa...

Jag ska också spinna till en ryamatta, men det blir nog mer en liten sängmatta tror jag. Dels har jag aldrig knutit en rya, och dels så är vävstolen liten (visserligen kan man sy ihop på mitten, som man gjorde förr, men något ska jag ju skylla på :)

Jag har 500g ryakardflor från Wåhlstedst, jag hoppas det räcker en bit iallafall.

textil sa...

Tack, Elise!
Och till Tina: Jag tror jag väntar med ryamattan i några år till - men det hade varit kul att göra en! :-) Du får berätta hur det går med din - och så hur lång tid det tar förstås!