lördag 1 december 2007

färga ull


Med alla redskap för att hantera garn, är det bäst jag visar att jag har garn också. Det här är 85m 2-tr garn av gammalt förgarn som jag spann igår - lite hårdare än jag brukar göra. Jag färgade i mikron med Zenits reaktivfärger och på bilden ligger det i vatten för sköljning.



Den färdiga härvan - tanken var att det skulle bli färger som skulle påminna om is och snö med vintersol kanske. Det kan möjligen bli vantar om jag spinner lite mera ofärgat garn men det var egentligen tänkt till en mössa.



Här syns mera av färgerna i härvan. Tyvärr blev inte färgningen i mikron så lyckat som jag hade tänkt mig - garnet kokade och förlorade mycket glans. Det var iofs inte så glansigt från början men nästa gång får det antingen bli färgning på traditionellt sätt med termometer - eller så får jag lära mig hur mycket värme de olika inställningarna på ugnen ger.

3 kommentarer:

Anonym sa...

oioioioi... blir jo riktig pinlig for meg å vise mine spinne kunskaper når jeg ser sider som dette... :) Hvordan i alverden får du det til??? jeg er gørr god på å spinne usser og floker jeg :)

Anonym sa...

Fast på bilden ser färgerna jättefina ut.

/Bonnmoran

textil sa...

sina:
jeg holder på å lære meg jeg også! Det er spennende selv om resultatet ikke alltid blir som jeg hadde tenkt meg her heller :-)

Bonnmoran: Jag är iofs nöjd med färgerna men ullen blev inte bra efter färgningen - lite sticksigare och strävare sådär :-(