måndag 3 december 2007

Växt i Egeby


Egeby trumpetaregård som jag har berättat om flera gånger - här och här - och som är gården jag har fått nästan all min ull ifrån, ligger inte så långt från Linköping. Gården drivs av Växt i Egeby E.F. som består av 3 generationer som lever och arbetar ihop - de minsta kanske inte arbetar så mycket än men det kommer nog. Gården drivs på ett ekologiskt och miljömedvetet sätt, det är inte minst jag mycket glad åt när jag sitter och jobbar med ullen. De är i omställningsfasen som det heter och är på väg att bli certifierade.



Växt i Egeby lever förstås inte av folk som jag som kommer och tittar på fårklippning - men de har gårdsförsäljning av produkter från gården! Garnet är 1-tr och 2-tr och spinns upp av gårdens ull - och jag kan intyga att det är mycket hög kvalite på den! Och ja, det är nästan så det känns lite onödigt att spinna själv ;-)
De säljer också kardflor, fårskinn och speltmjöl (men mjölet är nog slut för i år). Vill ni handla, ta kontakt med Växt i Egeby E.F.

Miljömedvetna producenter behöver stöd - speciellt i omställningsfasen - om vi inte vill att det skall gå såhär:

Inga kommentarer: