fredag 30 november 2007

redskap för att hantera garn 2

Här är spolställningen till Louëts spinnrock S10DT, den har plats för två spolar så man kan bara göra 2-tr garn och det är lite dumt förstås. Det går nog att köpa till en annan spolställning iofs.


Den här tillhör min gamla spinnrock som jag ärvde av min morfarsmor. Den har plats för 3 spolar så hon använde det nog för att tvinna 3-trådigt stickgarn kan man tänka sig. Den blå och den orange färgen är lysande - och passar alldeles utmärkt till den mörkgrå färgen på själva spinnrocken. Troligen är spinnrocken specialgjord för just henne, den har hennes initialer och ni skall få se en bild av den någon annan gång.



Här är vad jag använder när jag bara snabbt skall varpa, spola eller göra något åt annat med nystan och rullar. Det är gammaldagsa hållare för kvitton men som man fortfarande kan köpa på bokhandeln. De är tunga så de står rimligt stabilt och är smidiga att arbeta med.




När jag varpar en större varp måste jag ha en riktig spolställning. Den här är nog standardmodellen med plats för 12 rullar, min är från Glimåkra tror jag. Metallpinnarna som rullarna skall stå på är lösa här - jag använder de till lite av varje...




I en period där jag varpade med många rullar hela dagarna blev jag rätt så trött på att trådändarna gled av spolställningen och trasslade till det för mig. Jag fick då en möbeltapetserare att polstra övre delen av spolställningen och nu ligger trådarna från rullarna snällt där de skall. Tyget är ett syntettyg i velour så det är lite statisk och håller trådarna i ro utan att de klibbar helt fast. Den här spolställningen är inte uppmonterad just nu men jag hoppas ni ser att det är den övre brädan av spolställningen (med ögleskruvarna) som är polstrad och att den ligger på samma spolställning som på förra bilden.



Här är en annan variant på spolställning, den är liten och smidig om man bara skall göra något snabbt eller spola garn till inslag tex. Största nackdelen är just att den är liten och att garnet kan fastna lite, vinkeln mellan garnrullen eller nystanet och skruvöglorna blir fel. Man kan placera pinnarna i olika hål men det hjälper inte så mycket tyvärr. Bäst fungerar den för att spola inslagsgarn - men de vita pappershållarna från bokhandeln är minst lika bra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du er så flink til å grundig beskrive arbeidsredskapene. Hurra til deg for det.

Anonym sa...

Oi, så masse flott utstyr!! Jeg er imponert jeg:-o og at du vet hva alt er da...hehe;-)

PS: håndarbeidsbloggen min er her: http://sipusa.neuro.no/

textil sa...

Takk, takk! :-)
Ja, tenk at det finnes så mange forskjellige redskap for å jobbe med garn - og enda har jeg langt i fra alle!

Anonym sa...

l?rt en masse