fredag 19 oktober 2007

montering av rockhuvud/linfäste på Louët S10DT

Louët S10DT är en bra spinnrock men bruksanvisningen är... inte helt obefintlig... men näst intill. Efter mycket bra hjälp från Spinnvilt har jag nu monterat rockhuvudet eller linfästet till spinnrocken. Man måste skruva i en rund bit som man sedan skruvar fast tvärstycket till och sedan skruvas linfästet fast i tvärstycket. Den runda biten måste skruvas i underifrån så jag satte spinnrocken uppochner på köksbordet med några böcker som tyngd.


Och jag behövde hjälp till att skruva - det var ingen bra arbetställning där under köksbordet. Om någon skall göra samma sak så kolla att skruvhålen står lite diagonalt så att träet inte spräcks.






Så här blev det till slut - rockhuvudet satte jag till vänster men man kan också flytta det till höger om man vill. Den lilla plastskålen för vattnet till linspinning står i sitt lilla hål men jag testar med ull, det skall bli fusk-kamgarn igen. Jag har lindat på ull som är kardat på maskin. Fibrerna går rätt väg i varje fall men riktigt kamgarn blir det förstås inte. Ullen är också lite för gammal och lite för fet så den glider inte riktigt som den skall - och det hade inte skadat med en omgång till på kardmaskinen heller! Än så länge har jag bara provat och det känns som om linfästet är lite för nära spinnrocken, vi får se hur det går när jag kommer igång på riktigt.

Inga kommentarer: